Vũ Anh Dũng

TS. Vũ Anh Dũng

Viện Kinh doanh Quản trị

Phó Giáo sư

Nguyên Viện trưởng lâm thời

Viện Khoa học và Giáo dục Khai phóng

Viện trưởng sáng lập

Đại học Việt Nhật

Phó Hiệu trưởng sáng lập và Nguyên Phó Hiệu trưởng thường trực

ĐH Kinh tế - Đại học Quốc gia Hà Nội

Nguyên Phó Hiệu trưởng

Giới thiệu

TS. Vũ Anh Dũng là một nhà giáo dục, nhà đổi mới và nhà khởi nghiệp.

Tốt nghiệp chương trình MBA (chuyên ngành Kinh doanh quốc tế) của Đại học Webster và chương trình Tiến sĩ tại Đại học Cambridge, TS Vũ Anh Dũng có kinh nghiệm ở nhiều vị trí điều hành cấp cao trong cả lĩnh vực học thuật và kinh doanh. Ông là thành viên sáng lập chủ chốt của 2 đại học xuất sắc. Ông cũng là Nhà sáng lập của Sáng kiến thiện nguyện xã hội “My Schools – TRƯỜNG CỦA EM” – cải tạo sửa chữa và xây dựng mới trường học và hỗ trợ trẻ em học tập và đến trường ở các vùng nông thôn và miền núi khó khăn. Ông đã xây dựng và triển khai nhiều sáng kiến giáo dục đại học và đưa các mô hình, phương pháp giáo dục tiên tiến, sáng tạo trên thế giới áp dụng vào các tổ chức nơi ông công tác (Một số sáng kiến gồm: Chủ trì và lãnh đạo khung chương trình đổi mới theo hướng tiếp cận chuẩn đầu ra CDIO khởi xướng từ Học viện MIT (Mỹ) và tổ chức CDIO – sáng kiến CDIO cho giáo dục đại học tại Việt Nam đã được xây dựng thành quy chế và áp dụng vào các chương trình đào tạo tại Đại học Quốc gia Hà Nội; Khởi xướng và triển khai Sáng kiến & Bàn tròn “Lãnh đạo trong giáo dục đại học”; Xây dựng và triển khai sáng tạo, hiệu quả và thành công mô hình HASS – Khoa học xã hội và Nhân văn; Xây dựng và khởi xướng khái niệm và triết lý RISE được tích hợp vào Chiến lược và Tầm nhìn 2030 của ĐH VinUni).

TS Vũ Anh Dũng là một chuyên gia đánh giá ngoài độc lập về đảm bảo và kiểm định chất lượng ở cả cấp chương trình đào tạo và cấp cơ sở đào tạo được Bộ Giáo dục và Đào tạo Việt Nam cấp chứng chỉ. Ông đã chủ trì và dẫn dắt chương trình cử nhân kinh tế đầu tiên của Việt Nam đánh giá kiểm định thành công theo tiêu chuẩn kiểm định và đảm bảo chất lượng của Mạng lưới các trường đại học ASEAN (AUN-QA: ASEAN-Quality Assurance) vào năm 2010 và lãnh đạo chương Cử nhân Quản trị kinh doanh đánh giá kiểm định thành công bởi cùng tổ chức này vào năm 2012.

TS. Vũ Anh Dũng có kinh nghiệm sâu rộng và trải qua nhiều vị trí quản lý, tư vấn cấp cao trong nhiều lĩnh vực ngành nghề kinh doanh. Ông là sáng lập công ty truyền thông và marketing tích hợp BrotherIMC. Ông cũng sáng lập các sáng kiến kinh doanh khác.

Ông quan tâm đến triết lý giáo dục khai phóng. Ông là giáo sư thỉnh giảng tại nhiều đại học. Ông chủ trì nhiều đề án xây dựng phát triển chương trình đào tạo ở bậc cử nhân, thạc sĩ và tiến sĩ. Ông cũng chủ trì nhiều đề tài, chương trình nghiên cứu.

Ông được đào tạo và chứng nhận theo chương trình giáo viên Yoga chuyên nghiệp.

 

Xem Quá trình làm việc chuyên môn tại đây.

• Công ty đa/xuyên quốc gia: Mạng lưới sản xuất quốc tế; Chuỗi giá trị toàn cầu; Chuỗi cung ứng và Quản trị chuỗi cung ứng; Mạng lưới R&D; Cấu trúc và tái cấu trúc doanh nghiệp; Mua lại và Sáp nhập; Quản trị thương hiệu; Quản trị Marketing.
• Phát triển xanh và bền vững; Kinh tế học của Biến đổi khí hậu; Thị trường Carbon; Năng lượng mới và tái tạo.
• Chuyển đổi số; Ứng dụng của AI.
• Dữ liệu lớn để thấu hiểu xã hội.
• Giáo dục đại học và Quản trị đại học.

Xem các dự án nghiên cứu tại đây.

• Quản trị Marketing
• Quản trị thương hiệu
• Kinh doanh Quốc tế
• Quản trị quốc tế – Quản trị xuyên văn hóa
• Chiến lược
• Thương mại Quốc tế
• Kinh tế Quốc tế
• Điều hướng Đa văn hóa
• Lãnh đạo và chương trình lãnh đạo thực hành
• Sống khỏe (Healthy Lifestyle)
• Học tập thực tế/ Nghiên cứu thực địa
• Hướng dẫn Dự án tốt nghiệp
• Hướng dẫn Khóa luận, Luận văn và Luận án

TEXTBOOKS

· Upcoming: International Business (2025).

· Vu, D.A (2012), International Business Strategy: Practices in Vietnam, Asia and the world, Science and Technics Publishing House, Hanoi, Vietnam. ISBN: 978-604-67-0009-8.

· Khu, M.T. & Vu, D.A. (Editors) (2009), International Economics (Textbook), Vietnam National University Publishing House, Hanoi, Vietnam.

 

MONOGRAPHS & PROCEEDINGS

· Upcoming: Vietnam Manufacturing Competitiveness (with UNIDO) 2025.

· Vu, D.A. (2019), Green Supply Chain towards Green Growth, Science and Technics Publishing House, Hanoi, Vietnam. ISBN: 9786046714460.

· Vu, D.A. & Dang, M.X. (2013), Vietnam M&A Review: In Search of Synergy, Science and Technics Publishing House, ISBN: 978-604-670049-0 (in English).

· Vu, D.A. et al. (2012) (eds), Proceedings of International Conference on Sustainable Manufacturing and Environmental Management, Science and Technics Publishing House, ISBN: 978-604-67-0017-3.

· Vu, D.A. & Dang, M. X (2012, 2013), Vietnam M&A Review: In Search of Synergy, Science and Technics Publishing House, Hanoi, Vietnam.

· Vu, D.A (2012), Product and brand divestiture: inside international brands, Science and Technics Publishing House, Hanoi, Vietnam. ISBN: 978-604-67-0010-14.

· Phung, N.X. & Vu, D.A. (2011), Building and Developing Undergraduate and Graduate Program Based upon the CDIO Approach, Vietnam National University Publishing House, Hanoi, Vietnam.

 

PAPERS

· Vu, D.A. et al. (2024), ‘Does increased digital transformation promote a firm’s financial performance? New insights from the quantile approach’, Finance Research Letters, ISI, 2024.

· Vu, D.A., Chung, K. & Lee, H.K. (2024), ‘Nam Nghi Resort in Phu Quoc’, Emerald Emerging Markets Case Studies, Scopus, 2024.

· Tran, T.B.H. & Vu, D.A. (2022), ‘Effect of university-enterprise alliance orientation on university’s innovation performance and market performance: evidence from Vietnam’, Journal of Marketing for Higher Education, ISI, https://doi.org/10.1080/08841241.2020.1852468.

· Vu, G.C., Nguyen, K.V., Vu, C.T. & Vu, D.A. (2022), ‘From offline to online: Alteration of teaching-learning strategies in Covid-19 pandemic in Vietnam’, Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, Volume 25, Special issue 2, 2022, ISI/Scopus, ISSN: 1544-0044.

· Tran, T.B.H. & Vu, D.A. (2021), ‘From customer value co-creation behavior to customer perceived value’, Journal of Marketing Management, ISI, https://doi.org/10.1080/0267257X.2021.1908398.

· Tran, T.B.H. & Vu, D.A. (2021), ‘Relationship marketing tactics, customer entitlement, and customer behavioural responses’, International Journal of Services, Economics and Management, Scopus, 2021.

· Nguyen, T.A., Vu, D.A. et al. (2018), ‘How do local communities adapt to climate changes along heavily damaged coasts? A Stakeholder Delphi study in Ky Anh (Central Vietnam)’, Environment, Development and Sustainability, SCImago/Scopus/SCIE, Springer Netherlands.

· Nguyen, T.A., Vu, D.A., et al. (2017), ‘Human ecological effects of tropical storms in the coastal area of Ky Anh (Ha Tinh, Vietnam)’, Environment, Development and Sustainability: A Multidisciplinary Approach to the Theory and Practice of Sustainable Development, SCImago/Scopus/SCIE, Springers, Vol. 19(2), pp. 745-767, ISSN 1387-585X.

· Nguyen, V.K., Vu, D.A., Nguyen, Q.N. (2016), ‘R&D investment of Japanese multinational corporations in Vietnam through Green supply chain: Case of Ajinomoto’, Journal of Sustainability Science and Management, Scopus, Vol. 11 No. 1, pp. 43-52.

· Vu, D.A. (2012), ‘Brand and product divestiture: A literature review and future research recommendations’, Management & Marketing Journal, Vol. 17, 2012.

· Vu, D.A. & Phung, N.X. (2012), ‘Adaptation of CDIO-based learning outcomes for non-engineering disciplines: a case study of higher educational system in an emerging country’, Journal of Engineering Technology & Education, Vol. 4, 2012.

· Vu, D.A., Moisescu, O.I. and Ha, N. (2011), ‘The Exploratory Research for Establishing a Brand Due Diligence Checklist in Mergers and Acquisitions’, Romanian Journal of Marketing, August 2011.

· Moisescu, O.I. and Vu, D.A. (2011), ‘A Conceptual Review on Building, Managing and Assessing Brand Loyalty’, Virgil Madgearu Review of Economic Studies and Research, No. 1, 2011.

· Vu, D.A., Shi, Y.J and Gregory, M. (2010), ‘Brand and Product Integration in Horizontal Mergers and Acquisitions’, European Journal of International Management, SSCI (ISI) & Scopus, Vol. 4, Nos. 1/2, pp. 79-119.

· Moisescu, O.I. and Vu, D.A. (2010), ‘Brand Loyalty and Consumer Involvement with Purchase Decision and Product Class’, Negotia, No. LV, Issue 3, pp. 27-36.

· Vu, D.A., Shi, Y.J. and Hanby, T. (2009), ‘Strategic Framework for Brand Integration in International Horizontal Mergers and Acquisitions’, Journal of Technology Management (in China), Vol. 4, Issue 1, pp. 26-52.

 

PAPERS (in Vietnamese Scientific Journals recognized by State Council on Professorship)

· Tran, T.H. & Vu, D.A. (2021), ‘Co-creating value in the sharing economy: The case of crowdfunding in Vietnam’, Review of World Economic and Political Issues, No. 12 (308), 2021, pp. 56-64.

· Nguyen, T.V. & Vu, D.A. (2020), ‘Institutional impact on value co-creation’, Review of World Economic and Political Issues, No. 8 (292), 2020, pp. 3-14.

· Tran, T. B. H., Vu, D.A. (2019), ‘Effect of relationship marketing tactics on customer entitlement’, Journal of Asian Business and Economic Studies, 30(3), 50-67.

· Tran, T. B. H., Vu, D.A. & Pham, T. L. (2018), ‘Effect of transformational leadership and shared leadership on team knowledge sharing’, Journal of Economics & Development, 254, 90-98.

· Vu, D.A. & Hanh, T.H.H. (2018), ‘Factors affecting the attraction R&D-Related FDI from Japanese TNCs to Vietnam’, Review of World Economic and Political Issues, No. 7, 2018, pp. 47-59, ISSN: 0868-2984.

· Vu, D.A., Nguyen, H.T., Hoang, N.H. (2015), ‘Green supply chain practices in the retail industry in Vietnam: The case of Big C’, Review of World Economic and Political Issues, No. 6 (230), July 2015.

· Vu, D.A., Cao, T. O., Hoang, N.H. (2014), ‘Model of India’s national innovation system and some policy implications for Vietnam’, Review of World Economic and Political Issues, No. 4 (216), pp.22 – 34, April 2014.

· Vu, D.A., Nguyen, H.T. & Nguyen, A.T.N. (2013), ‘Building a survey tool to assess consumer’s perception and behavior towards green consumption’, VNU Journal of Economics and Business, Vol. 29, No. 2, pp. 142-150.

· To, H.L & Vu, D.A (2013), ‘The TNC model transformation: Japanese TNC theoretical and practical issues’, Vietnam Review of Northeast Asian Studies, No. 3 (145), pp. 10-19.

· Vu, D.A., Nguyen, H.T. & Nguyen, A.T.N. (2013), ‘Impact of climate change on the poor and international implications in adapting to climate change’, Review of World Economic and Political Issues, No. 4 (204), pp. 57-69, April 2013.

· Vu, D.A., Nguyen, H.T. & Nguyen, A.T.N. (2012), ‘Assessment of cognitive and green consumption behavior: the case of Hanoian consumer’, Journal of Economics and Development, No. 184, pp. 46-55, October 2012.

· Vu, D.A., Nguyen, H.T. & Nguyen, A.T.N. (2012), ‘Model inspection of elements affecting green consumption behavior’, Review of World Economic and Political Issues, No. 67 (195), July 2012.

· Vu, D.A., Nguyen, H.T. & Nguyen, A.T.N. (2012), ‘Subjunctive model development of factors affecting green consumption behavior’, Review of World Economic and Political Issues, No. 6 (194), June 2012.

· Vu, D.A. (2012), ‘Developing the pillar of innovative systems of knowledge economy: The case-study of ‘Silicon Fen’ Valley and implications for Vietnam’, Review of World Economic and Political Issues, No. 4(192), April-2012.

· Vu, D.A. & Bui, T.G. (2012), ‘M&A by means of public offers on the stock market’, Review of World Economic and Political Issues, No. 3(191), March 2012.

· Pham, Q.T. & Vu, D.A., (2011), ‘China’s trade after 10 years of joining WTO’, Journal of China Studies, October 2011.

· Vu, D.A. & Phung, N.X (2011), ‘Practical and theoretical issues of M&A’, Journal of World’s Economic and Political Issues, No 10(186), October 2011.

· Vu, D.A. & Bui, T.G. (2011), ‘Entry motives to Vietnam market of TNCs through M&A’,Journal of World’s Economic and Political Issues, No 9(185), September 2011.

· Phung, A.K. & Vu, D.A. (2011), ‘Japanese TNCs – challenges and perspective’, Journal of propaganda and instruction, No. 9 – 2011.

· Phung, A.K. & Vu, D.A. (2011), ‘Pressure and innovative trend of Japanese TNCs’, Journal of East Asia Studies, No. 9(127), September 2011.

· Vu, D.A. (2011), ‘Product and Brand Divestiture: Literature Review and Future Research Recommendations’, Journal of World’s Economic and Political Issues, No 7(183), July 2011.

· Vu, D.A., Le. Y.H, Vu T.P. & Xa H.M. (2010), ‘Useful Practices in Adopting the CMMI standard for Vietnamese Software Outsourcing Firms: Lessons Learnt from FPT Software’,Journal of Sciences: Issue on Economics and Business, No. 6, Vol. 26, pp. 104-116.

 

Papers in conference proceedings

· Vu, D.A. & Verma, R. (2025), ‘Silver Economy – Building a socially sustainable economy for the elderly’, Proceedings of CSMO Summit & VSMCamp 2024.

· Vu, D.A., Tran, H.T.B. (2019), ‘Towards Enhancing Dynamic Capabilities of M&As’, 2nd Int’l Conference on Advanced Research in Management, Business & Finance, Oct 30th – Nov 1st, 2019, Milan, Italy.

· Vu, D.A., Tran, H.T.B. (2019), ‘Mechanisms for Market Performance of M&As in Service Industry’, 13th RSEP International Conference on Business, Economics & Finance, Jun 11th – 13th, 2019, Istanbul, Turkey.

· Vu, D.A., Ngoc, H.H & Duyen, N.T.T (2015), ‘Production Network Reconfiguration of TNCs in Asean in the Context of AEC Integration: The Cases of Ford Motor and Piaggio in Vietnam’, 22nd EurOMA Conference: Operation Management for Sustainable Competitiveness, June 26th – July 1st, Switzerland.

· Vu, D.A., Ngoc, H.H & Nhung, V.T.H (2015), ‘Determinants of Location Choice for R&D Dispersion by TNCs: A Review of Related Literature and The Case of Japanese TNCs in Southeast Asian Countries’, 22nd EurOMA: Operation Management for Sustainable Competitiveness, Jun 26th – Jul 1st, Switzerland.

· Vu, D.A. (2013), ‘Government policies for restructuring state-owned enterprises’, Proceedings of conference on issues raised for restructuring process of state-owned enterprises in Vietnam, April 2013.

· Vu, D.A., Nguyen, A.T.N., Hoang, N.H., Cao, O.T. (2013), ‘Analyzing the Factors to Attract R&D FDI: The case study of Japanese MNCs in Greater Mekong Sub-Region’, Conference “GMS-ASEAN Community and Beyond”, 24-25 April, Thailand.

· Vu, D.A., Pham, M.H., Vu, T.T.H. (2013), ‘Comparing Policy or strategic framework for Regional Development between North Region of Thailand and Northwest Region of Vietnam’, Conference “GMS-ASEAN Community and Beyond”, 24-25 April, Thailand.

· Vu, D.A., Nguyen, H.T. & Nguyen, A.T.N. (2012), ‘Building survey tool to assess consumers’ perception and behavior towards green consumption’, Proceedings of the 4th International Conference on Vietnam Studies, Hanoi, Vietnam.

· Vu, D.A. & Tran, T.C. (2012), ‘Realising the critical of supply chain integration in mergers and acquisitions: from theoretical perspective to reality’, Proceedings of International Conference on Sustainable Manufacturing and Environmental Management, Hanoi, Vietnam.

· Vu, D.A. (2011), ‘For M&A Success: Start with Process’, M&A Outlook, M&A Vietnam Forum 2011 – M&A and Investment Link, 9th June 2011.

· Vu, D.A. and Phung, N.X. (2010), ‘Integration of CDIO-based Learning Outcomes into Course Syllabi’, Proceedings of the CDIO Conference on Development of Learning Outcomes and Implementation of Programmes Based on CDIO Model, 13-14 Dec 2010, Vietnam National University, HCMC, Vietnam.

· Vu, D.A. and Phung, N.X. (2010), ‘Adapting the CDIO Approach in Developing Learning Outcomes for Economics and Business Disciplines in Vietnam: A Case-Study of University of Economics and Business at Vietnam National University, Hanoi’, Proceedings of the 6thInternational CDIO Conference: Making Change Last: Sustaining and Globalizing Engineering Educational Reform, 15-18 Jun 2010, Montreal, Canada.

· Vu, D.A. (2010), ‘SABMiller’s acquisition of Bavaria – A powerful combination’, Proceedings of M&A Conference on M&A Strategies for Vietnamese Enterprises, 26th May 2010, Hanoi, Vietnam.

· Tran, T.C and Vu, D.A. (2010), ‘Failure at creating shareholders’ value in M&As: Caused by Supply chain integration?’, Proceedings of Vietnam M&A 2010 Forum, 25th May 2010, Ho Chi Minh city , Vietnam.

· Vu, D.A. (2009), ‘Brand Integration Practices in Mergers and Acquisitions’, Proceedings of International Conference on Knowledge-Based Economy and Global Management, 21-23 October, Taiwan.

· Vu, D.A. (2009), ‘Useful M&A Integration Practices: From Brand Perspective’, Proceedings of The Third Hanoi International Forum on Information-Communication Technology: ICT in the Knowledge Economy, 13 October 2009, Hanoi, Vietnam.

· Vu, D.A., Shi, Y.J. and Gregory, M. (2008), ‘Brand Mergers and Acquisitions: Winning Practices Learned from the Market Leaders’, Proceedings of EIBA (European International Business Academy) International Conference, Track: Corporate Strategies in International Business, 11-13 December, Tallinn, Estonia.

· Vu, D.A., Shi, Y.J., Hanby, T. and Gregory, M. (2008), ‘Creating Value through Brand Integration in International Horizontal Mergers and Acquisitions’, Proceedings of EIBA (European International Business Academy) International Conference, Track: Corporate Strategies in International Business, 11-13 December, Tallinn, Estonia.

· Vu, D.A. and Bertoncelj, A. (2008), ‘Brand Due Diligence Checklist in Mergers and Acquisitions’, Proceedings of International Conference on Marketing, 30-31 October, Cluj-Napoca, Romania.

· Vu, D.A., Shi, Y.J., Hanby, T. and Gregory, M. (2008), ‘Strategic Framework for Brand Integration in International Horizontal Mergers and Acquisitions’, CAMOT International Conference Proceedings, Track: Strategic Management and Leadership, 21-23 October, Beijing.

Bằng cấp:
• Lý luận chính trị cao cấp, 2017, Học viện Chính trị quốc gia Hồ Chí Minh
• Tiến sĩ Quản trị điều hành quốc tế, 2008, Đại học Cambridge
• Thạc Sĩ MBA Kinh doanh Quốc tế, 2001, Đại học Webster
• Cử nhân Văn chương (Tiếng Anh) 1998, Trường Đại học Sư phạm Ngoại ngữ
• Cử nhân Kinh tế (Kế toán), 1998, Đại học Thương mại
• Cử nhân Kinh tế (Marketing), 1996, Đại học Thương mại

Chứng chỉ:
• Quy hoạch dự nguồn cao cấp, 10/2014-2/2015.
• Đánh giá và kiểm định chất lượng chuyên nghiệp trong giáo dục đại học, Bộ Giáo dục và Đào tạo, 4/2014-5/2014.
• Quản trị Nguồn nhân lực, SINGAPORE PRODUCTIVITY BOARD (PSB), 8/2000.

1. Professorship (i.e. Associate Professor in Economics) appointment by the State Council (2014).
2. Best book prizes (Silver and Bronze) awarded by the state committee for one textbook & one monograph book (2013).
3. Best paper award (by Emerald Group Publishing Limited for the paper entitled ‘Strategic Framework from Brand Integration in International Horizontal Mergers and Acquisitions’).
4. PhD Scholarship.
5. Webster University Merit Scholarship and ‘Outstanding Graduate Student Award’ for combining highest GPA and most respected student voted by professors, staff, and students of the University.
6. Scholarship granted by The Association for Overseas Technical Scholarship of Joint Japan and Singapore Governments for Human Resources Management Development in Singapore.

Banner footer